dobermann vs. häst med ryttare

Vår pralin är inte och kommer förmodligen aldrig att bli smart. Men att hon ibland går över till att vara mer eller mindre idiot och inte förstår sitt eget bästa kan vara aningen tröttsamt för oss i hennes omgivning.

Igår gick jag och Yra över flygrakan hem från jobbet (husse släppte av oss på vägen) Yra fick springa lös som vanligt under denna promenaden som tar ca 30min. och vi tränade lite inkallning och sådära, fuunkade faktiskt väldigt bra och matte kände sig nöjd.
Igår var det fint vårväder men det blåste ganska kraftigt, detta gjorde att man får begränsad hörsel som matte, detta resulterade i att jag inte hörde att det kom en häst med ryttare lite längre fram på en sidoväg av flygrakan som vi promenerade på. Yra upptäckte även hon ganska sent att hästen kom skrittandes, ungefär samtidigt som matte som direkt försökte kalla in så fort hon fick syn den. Yra blev totalt och brutaltjätteDÖV för matte som bara var urtråkig och skuttade med skräckinjagad förtjusning efter hästen som var det mest spännande fröken dobbis sett på länge.. tjejen som red hästen ropade till mig och frågade om jag ville att hon skulle säga till hunden att gå hem. - ja tack, och skräm henne gärna svarade jag!! så hon vände hästen och skrittade mot Yra samtidigt som hon röt till henne att gå hem.... VAD GÖR YRA DÅ?? jooo inte tusan tyckte hon det var obehagligt utan hon går ner i lekposition och tycker att den dära stora saken vill säkert leka med mig!!! Hästen skrapade lite med hoven och vände sen sin kosa igen för att få fortsätta sin ridtur... så bra tykte Yra, jag följer med!



Tillslut tack vare denna snälla ryttare som hade tålamod att vänta medans jag kämpade med att få in min trotsiga hund fick jag fatt på Yra som blev brutalt uppkopplad av en mindre munter matte...

Strax därefter mötte vid husse och tränade återigen INKALLNING!!!!!! någon gång måste det ju fungera!!!

I morgon ska vi på lydnadskursen igen vilket plötsligt känns som det är väldans behövligt  :)

Kommentarer
Postat av: kix

hehe yra är tokig

2009-04-07 @ 15:57:21
Postat av: Nilla

Men Yran då :-P Hon ville väl bara leka. Synd att hästar och hundar inte talar samma språk. Filippa funkar med hästar, men värre är det med katter och kaniner, så vi har lite att tampas med hos mina föräldrar nu ...



Kram!

2009-04-10 @ 22:16:51
URL: http://onasyrvaderfilippa.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0