sista helgen i Juni

sprang preciis förbi oss och i morgon är det ny månad igen...

Helgen har varit bra och mysig.

I fredags bjöd min (mattes) bror in sig med sambo + son till oss på grillkväll, som blev väldigt lyckad och mysig. Yra tyckte det roligaste under kvällen var barnvagnen den var spännande och så låg det ju ett litet knytte i som lät och luktade konstigt.
När vi hade ätit färdigt var det dags för lille Lukas att få mat, men han valde istället att berätta för oss med skrik att "jag har faktiskt magknip, hjälp mig", Yra som låg och sov när larmet gick tyckte att den lilla filuren var asagörasketakonstig och ylade ikapp med Lukas, detta var väldigt roligt, när Lukas tystnade en stund för att hämta andan gjorde Yra det samma och sen när Lukas startade på nytt hängde Yra på i en snygg andrastämma!!
Till slut gav hon upp och la sig ner och sov trots larmet från lilleman :) !

I Lördags började husse klippa gräsmattan och matte tvätta, när vi tyckte att det var en ganska tråkig Lördagssysselsättning satte vi oss istället i bilen och for till Trollhättan, kikade i affäreer och avslutade turen med att åka till slussarna och kolla. Yra tyckte att det var kul!

Igår (söndag) efetr att vi hade varit i Skövde en sväng, skulle matte städa medans husse avslutade gräsklippningen. Yra ansåg plötsligt att hon fick för lite uppmärksamhet, så efter hon hade skällt ut dammsugaren och äntligen tänkt ut ur hon skulle ta sig förbi den utan att bli anfallen, uppäten och hotad till livet, valde hon att röja runt i hela huset. Hon försökte bita sig igenom köksmattan till golvet, tugga på en köksstol, hoppade upp med framtassarna på köksbordet, välte en kaffekopp över båda dukarna samtidigt som hon fick med sig mattes galsögon i vänster munngipa och såhär fortsatte hon, efter att matte skällt på henne, tagit ifrån, puttat iväg och nejjat henne ca. 300 gånger (kändes det som) tog mattes valptålamod slut. Det blev bädden bakom kompostgaller medans golvet blev skurat. Hon satt där med huvudet på sned och skällde på matte och den otäcka golvmoppen en stund, gav snart upp och la sig.
Så fort golvet torkat tog matte och Yra med sig en boll och gick ut i trädgråden och lekte medans matte parallelt skötte grillen. Detta fick henne att lugna sig betydligt och blev världens gladaste lilla dobbis igen... och mattes humör vända ganska snart också.

Efter maten var blev det en tur till farfar på jordgubbar och när vi kom därifrån en liten promenad. Sen sov Yrapyra gott.

Bilder från helgen kommer snart!!

SkOgSpRoMeNaDeR

De senaste dagarna  har vi insett att vår hund börjar växa till sig och ladda hela kroppen med energi under dagarna med husse på jobbet. För att vi inte ska få huset rivet, uppätet och söndersprunget har vi därför varit ute på skogspromenad med Yrapyra två dagar i rad nu.
Det har gått så sketabra, hon tycker det är sååå kul. Vi har testat att gömma oss en i taget och båda samtigt och hon letar upp oss på studs, tror hon kan bli en bra spårarhund :) hon har ju precis nyligen fattat att det som sitter längst fram på huvudet inte endast är där för att hon ska se bra ut, inte heller för att hon ska ha möjlighet att nästan dränka sig själv när hon dricker vatten (hon frustar och blåser som en ångmaskin)  utan att den går att lukta med.. lite svårt att fokusera på vad man ska lukta efter än ( tydligen lite svårt med  filtrering av nosintryck) men nosen används flitigt vilket är hemskans braigt....

När vi kommit hem har hon varit heelt slut men totalvägrat sova.. igår hamnade hon i någe slags övertrötthetsfas, hon satt i bädden och vägrade lägga sig ner, morrade, ylade och gav skall... plötsligt tog batterierna slut, hon kastade sig handlöst ner och tvärsomnade... ganska charmig men något klumpig tjej!

I förrgår hade vi besök av "mormor" och rolle, jag hade bakat bröd så vi åt kvällsmat och satt och mös. På söndag åker dom till Toscana, (jaaaa jag är avundssjuk) när dom hade åkt tänkt jag att det var dax att prova borsta tänderna på Yra för första gången.. Hon tyckte till en början att det verkade skoj, till hon fick hundtandkräm i munnen... deeeeet var äckligt, hon fräste och frustade och tyckte inte att matte var charmig alls... jag gav upp efter en stund och ska göra ett nytt försök i helgen.. hon kanske vänjer sig vid smaken, hoppas iallafall....

tjo´

Lite blandade bilder på Yra

Laddar  inte alltid lätt att ta kort på valp!!!

Yra trött efter lekstund i trädgården.

Busar med Jake the snake

Yra med på tältsemester midsommar -08

Tältvakt

Ligger kvar efter matte ohc husse gått upp och drar sig en stund.

Skogspromenad Brobacka

Liten pinne att ta med hem??

Ingen höjdskräck!

Underbar utsikt!!!!!!!!!!!!!!

Enorm Tur

Ja, vi måste säga att vu har haft en sån enorm tur när det gäller hund. Hon är hur duktig som helst, trodde det skulle vara betydligt besvärligare med valp!

Besöket hos veterinären i torsdags gick till att börja med galant. Yra trippar in i rummet (efter att ha undersökt väntrummet med nosen väldans grundligt) tar sig ett kik på hennes vet. och sen kliver hon (utan att jag ens sett den) upp på vågen och står där, när jag informerade vet om att hon har väg in sig själv till 9,6 Kg (jösses som hon växer, vägde 5 Kg när vi hämtade henne) så klev hon av och satte sig på golvet och inväntade att något kul skulle hända!
Upp på bordet, spruta i nacken (burrr) sa inte ett ljud, lät vet undersöka henne och sen var det hemfärd! Världens duktigaste lilla brunis är hon minsann!!

Efter att vi snurrat omkring hela dagen i Skara och Lidköping (detbliraldrigsommantänktsigdag) kom vi äntligen iväg och styrde mot Varberg på eftermiddagen... När vi närmade oss Göteborg kom vi på att vi hade glömt äta, och eftersom vi klev upp 05 för att åka till Åkeriet och bjuda på jordgubbar började blodsockret hamna ganska mycket i bott, så vid 16-tiden stannade vi hos Yras "farmor" på baugett och kaffe och fick chansen att önska henne glad midsommar innan vi for vidare!
När vi äntligen kom fram till Campingen började det lagom att regna, detta var för  oss inget hinder till att slå upp tältet och öppna en öl, problemet var bara att det blåste som tusan så när jag skulle hålla tältet medans Husse hämtade tältpinnar hamnade jag i en segelflygseffekt och höll på att flyga iväg till Halmstad, som tur var kom räddningen ganska snart då tältpinnarna åkte ner i backen. Lagom att tältet var uppsatt och vi dyblöta slutade regnet och sen hade vi uppehåll resten av helgen förrutom när vi var i Falkenberg och hälsade på vänner under fredagen.

Yra har tyckt att campinglivet varit rätt kul, huuuur mycket hundar som helst att hälsa och kika på, massa mysiga barn som klappat och promenader i skogen har varit fantastiskt. Men det allra bästa har nog varit att få sova hos matte i sovsäcken då hon frös så morrhåren höll på att trilla av första kvällen. (kommer bilder från campingen snart) så bortskämd är hon inte hemma så hon har också haft semester!

Det bästa (enligt Yra) under hela helgen var nog igår när vi var på väg hem. Vi stannade i Brobacka / naturum och kollade på jättegrytor. Trots höjder, trappor, spöregn och hala stenar tyckte Yra att detta var det roligaste hon gjort på flera veckor. Hon studsade, hoppade, sprang, rusade, nosade och provsmakade ALLA pinnar i hela skogen, testade att äta på lite ormbunke och brydde sig inte nämnvärt om att matte och husse inte anåg att terrängen var anpassade för språngmarch, snarare snigelgång då en del stup var obehagligt branta. Tur att hon inte väger mer än för då hade vi nog inte kommit hem igen utan legat i någon håla nedanför ett stup.
Bara att konstatera att vi har en naturkär hund vilket bådar gott för framtiden!!

Efter lite mat somnade hon gott i bilen och vaknade knappt när vi parkerade hemma...

En bra midsommarhelg för oss alla!!!

I morgon

Ska Yra till vet. kl 11 för att få vaccination. Detta gör matte en aaaaning nervös med tanke på min egna sprutfobi, kan hända tt jag inte är någon direkt stöttning till hundvalp i detta läget.... undrar om vet. bjuder mattar och hussar på valium vid sådanna tillfällen för att inte stressa valp.. man kanske ska fråga :)

Midsommar ska vi fira i Varberg i tält, åker tors-sön. Vår förhoppning är att Yra inte ska få smak på att äta tält, utan kommer att se våran campingsemester som mysig, blir stenhård koppelträning också då jag inte tror att alla människor uppskattar lös, bitsugen, folkkär dobbisvalp som gärna hälsar på ALLA på området :).

Mer bilder på Yra kommer snart...

Trevlig midsommar!!

Tjo´

jäääääääsp

Yra har en favvoplats  i trädgården som hon fastnade för direkt när hon kom till oss. Denna plats är under vår jättestora ek. ( Yra ferdinand)

En utav favvosysselsättningar än så länge SOVA,  och gärna  knät!!!

YraPyraFikonskalle

Igår var vår lilla tjej jätt lugn och redig hela dagen, och husse berättade att hon sovit i stort sett hela tiden när hon var med honom på jobbet. Jag åkte dit efter jag slutat och vi var kvar till omkring 19:30. Hund sov även då, tog sig endast från sin bädd till matskålen för att äta och sedan till mitt knä för att få fortsätta sova där en stund.

Vi åkte hemåt efter att vi hade handlat lite.

När Yra efter att ha sträckt på sig en stund i bilburen studsade ut på gräsmattan hände något... hon fick pigghetstrick i hela kroppen och började springa fram och tillbaka i stormen, hämtade världens längsta pinne (i jämnförelse med dobbisvalp) och släpade med sig den.. gnagde lite och hämtade sedan en lika stor till...  När hon äntligen fattade att vi ville att hon skulle med in studsade hon på lätta tassar upp för trappan... sen fortsatte hon sitt pigghetsryck, det gick som tusan fram och tillbaka leksaker, husse, matte, köket, bädden, barnens rum, badrummet.. ja ni fattar.. Rätt som det var hade hon hittat ett intressant föremål i sovrummet, husse fick berätta för henne att linnet hon höll på att äta upp tillhörde matte och inte YRAPYRAFIKONSKALLE och visade istället de leksaker som faktiskt är hennes och ingen annans! När matte kom upp från duschen blev Yra jätteglad och tyckte att "henne har inte jag sett på länge" hon rusade fram och hoppade upp på matte som fick en uns ont av att bli knockad av en hund strax brevid ljumsken!
Så här höll hon på ett bra tag, tills det sa stopp i den lilla bruna kroppen, och hon återigen däckade i sin bädd... fick väcka henne för sista målet mat.
Hon sov sedan hela natten och vaknade inte ens när matte gick upp vid 06:00 i morse.

Glad och pigg hund det har vi fått ialla fall, åtminstonde bitvis under dagen :)

♥Helt plötsligt känns det som lilla Yra alltifd funnits hos oss, och man kan inte tänka sig ett liv utan denna bruna, glada familejmedlem!! ♥

tjo för nu

Lite blandat med tanke på fördröjningen

Yra på klassfotboll!

Förra helgen var Yra med då vi var och tittade på barnen som spelade klassfotboll. Vi var till en början lite oroliga för henne med tanke på allt folk, bollar och värmen. Det visade sig att vi oroat oss helt i onödan då Yra lugnt som en filbunke sov mest hela dagen i skuggan under en stol och även kröp ihop i mattes famn efter lunchen.

Besök hos Fredrik, Linda, Lukas och Ceasar (Gizmo fick inte vara med)

Till en början var Yra rädd för den svarta obehagliga och skrägginjagande besten som ville hälsa på henne för brutalt för hennes smak. Hon och katten valde att gömma sig under bilen, när hon samlat sig en stund kom hon fram och var betydligt tuffare. Försökte till och med ta ceasars "pinne" (en 2 tum 4:a planka) hur omöjligt detta än var för henne.

Ceasar tyckte att han också kunde få åka bil med oss hem.

Lite Kärlek :)

lite dåligt

med uppdatering de senaste dagarna, och då våra telefoner inte ville lägga över bilder idag (kan hända vi hade fel kabel med hem, men kommer fortsätta skylla på telefonerna så slipper vi ta på oss skulden för det inträffade) så kommer iallafall en bild på Yra och Hannes..